tiistai 11. marraskuuta 2014

Fiat Punto 2000 Jarrurumpu huolto


AUAPRA                                                                                                                                    työseloste 9.9.2014

 

 

 

Fiat Punto 2000 Jarrurumpu huolto

 

 

Johdanto

 

Me huollamme vuosimalli 2000 Fiat Punton jarrurummun .  Me sopiimme auton omistajan kanssa että mitä huollon aikana havaitsemme vikoja , saamme luvan käytä ostamassa varaosat. Auton omistajan maksat kulut. Jarrurumpumme huoltoon kuuluu rengas irrotus, rummun pois , tarkista jarrun kenkiä, mitataan jarrunhihna , jarrun kengän säätö laite, laakeri tarkistus, pyöränsylinteri tarkistus, kemikaali,  erilaiset tarkistukset ja viat havainnot. tässä ryhmässä ovat blute too ja tawreh.

 

Työturvallisuus

Me käytämme huollon aikana muun muassa hanskat, suojalasi, turvakengät ja haalari. Me  nostaessamme auto ylös pitää olla varovainen ettei auto tipu alas.  tärkeä varmistus onko että nosturi kunnossa.

 

Purkaminen

Ensiksi tarkistan mikä hylsyn käy tässä renkaassa. Irrotetaan renkaan pois sitten jarrurummun irrotus.  Me katsomme , onko vikoja. Tarvitseeko   hiota ruoste pois jotta helpottamme työtä.

 

Jarrurumpujen putsaaminen ja hiominen ja laakeri ja rakenne osat

 

Havaitsemme että jarrurummun on aika ruosteellinen , vaaditaan putsattavaksi, koska se on huono työskennellä ruosteen kanssa. Me irrotamme rummun kanne ja hiomme ruosteet pois. sen jälkeen kun olemme hionneet, se on aikaa katsoa rumpujarrujen rakenne irrotus. mitkä osat toimivat mitkä ei. Tässä on tärkeä muistaa onko palautusjousi ja laakerin kuula  ok, ruoste vai ei.  Tarkistaessa laakeri kuula ei lähde tippumaa alas. se ei saa osua hiekkaa. Tarvitseeko  se uusia. Kun me olemme    irrottaneet rakenne osat . Viimeinen on takapyörän sylinteri tarkistus. Se on rikki. Me käymme AD :n varaosa  kaupasta uusia sitä.

 

Jarrukilpi ja jälkiputsaus

 

Jarrukipissä on aika ruosteellinen  , me hiomme putsasimme sitä. me putsaamme kaikki rakenne osat joko hiomalla tai kemikaaleilla.

 

 

Asennus paikoilleen

 

1.      Ensiksi asennamme käsijarru nauha. sen jälkeen jarrukilpi. On aika tarkistaa onko takapyörän sylinteri asennettu oikein. kokeilemme onko takapyörän sylinterissä ilmaa sisällä,  jos on niin pitää saada ilma pois. Jarrulla jarruta 3 kertaa ja auki ja kiinni. Jarruneste laitto.

2.      Asennamme jarrurumpujen rakenne osat. Kun se on valmis asennetut osat , me säätämme jarrurumpua että ovatko kaikki oikein asennettu ja toimiiko se. kaikki toimii.

3.      Laakeri asennus. varmista että on kaikki kuulat paikoillaan. tarvittaessa laita kemikaalia vähän, mutta ei paljon, jotta se pääse menemään.

4.      jarrurummun kanne kiinni.

5.      hylsy kiinni 280 Newton Metri.

6.      Jarrujen  kunnossa tarkistus. kokeillaan ottaako jarrua kun vedetään päällä  käsijarrun eli ylös.

 

 

Työn arviointi

Meillä onnistuu yhteistyötä. me osaamme asentaa ja irrottaa. Kaikki sujuu mukavasti. Me olemme erittäin tyytyväisiin työn tuloksiimme.




                
                                                          Rengas irrotus.

 

 

                                                      Rumpujarru irrotus.



 

Tarkistetta että kaikki kunto vai ei.

 

                                                          Sokat pois.

 
                                                    Jarrukengän irrottaminen.

 

                              Jarru letku irroteta ensi sitten alkaa jarrukengän irrottaminen.

 


Tarkistetta: jarrukengän

                      :kitkapinta

                      :palautusjousi

                      :jarrukengän säätölaite

 

 






Tarkista pyöräsylinteri.



                                     Rumpu jarru hiominen ja putsaaminen.


                                putsata ja pese pesulaitteen, rumpu ja jarrukilpi.
                                siinä on kaikki meidän työseloste.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti