Blute Too Essee
AUAPRA
9.3.2015
Työturvallisuus autokorjaamolla
Johdanto
Opiskelen autoalalla ja minusta tulee asentaja. Koulutukseen
kuuluu monenlaisia työturvallisuusasioita. Turvallisuusasioiden osaaminen
vaikuttaa numeroihin ja oman terveyteen. Tässä esseessä kerron oman alani
riskeistä, turvallisuuden koulutuksesta alallani ja henkilösuojaimista.
Autoalan
turvallisuusriskejä
Riski voisi olla talvella liukastuminen. Myös haavoja voi
tulla kun alkaa irrottaa jotain vaikeaa tai hankalaa paikkaa. Ylitöitä ei saa
tehdä liikaa, koska voisi tulla paljon virheitä.
Asiakaspalvelussa ei saisi olla kiire, koska korjaamossa
pitää työskennellä tarkasti ja huolellisesti. Joka kerta tarkista asiakkaan
auton paperit, että ei tule vahinkoja. Aggressiivinen asiakas voi käydä käsiksi
tai huutaa työtekijälle. Se voi aiheuttaa stressiä.
Sotkua, öljyä ja pölyä ei saisi olla, koska voi tulla
allergia asiakkaalle tai työtekijälle.
Työturvallisuus
koulussa
Koulussa opetetaan ensiapua. Suorittamme EA1-kurssin.
Suoritamme myös tulityökortin ennen kuin aloitamme hitsaamisen.
Meidän pitää täyttää työturvallisuuskuittauslista, ennen kuin
voi alkaa hallissa työt ja alkaa käyttää uusia koneita. Esimerkiksi hallissa on
nosturi, hiomakone, porakone, hitsauskone, induktiokone ja muut. Jos niitä osaa
käyttää, pitää merkitä ruksi ja allekirjoittaa. Jos tulee uusia koneita, pitää
opetella turvallisuus ensin, sen jälkeen allekirjoittaa.
Henkilösuojaimet
autoalalla
Korjaamossa täytyy käyttää työhaalareita. Jotkut pitävät mieluummin
takkia ja työhousuja, koska ne on helpompi riisua kuin haalarit. Haalarit tai
työtakki suojaavat sisäpaitaa ja housuja, myös ihoa öljystä tai ruosteesta.
Haalari suojaa myös vartaloa.
Haalarit, turvakengät, suojalasit ja hanskat on pakko käyttää
joka kerta kun ollaan hallissa tai korjaamossa.
Hanskoja käytetään joka kerta kun porataan tai tehdään muuta työtä.
Turvakenkiä käytetään ainakin kun ollaan hallissa. Ne suojaavat jalkoja.
Suojalaseja käytetään silloin kun autoa nostetaan tai jos
siinä on pölyä tai hiekkaa. Kuulosuojaimia käytetään kun tarvitsee porata reikiä
tai hioa esim. auton pintaa. Työterveyslaitoksen mukaan ”Suomessa myytävien
henkilösuojaimen on oltava CE-merkittyjä”. (Henkilösuojaimet 2014) Kaikkien
suojavarusteiden pitää siis olla testattuja ja tarkastettuja.
Lopuksi
Autokorjaamossa on aika paljon riskejä. Pieniä vahinkoja voi
sattua päivittäin, joten työturvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Iso
riski mielestäni on se tavallisin, liukastuminen esimerkiksi lattialle
valuneeseen öljyyn. Henkilösuojaimista tärkein on haalarit, koska ne suojaavat vartalon.
Koulussa opettajat yrittävät painottaa työturvallisuusasioita,
ja monenlaisia kursseja ja oppitunteja turvallisuudesta järjestään koulun
alusta alkaen. Voi olla, että meitä opiskelijoita ei vain aina kiinnosta
keskittyä. Opettajat ei päästä halliin, jos on väärät varusteet.
Vaikka koulussa työtapaturmiin liittyvät asiat vaikuttavat
aika kaukaisilta, on hyvä että saamme täältä ainakin EA-1-kortin ja
tulityökortin, koska ne ovat välttämättömiä töissä. Muutenkin työelämäsä
suhtaudun vakavasti työturvallisuusmääräyksiin, koska en halua särkeä itseäni
työkyvyttömäksi. Määräysten rikkominen voi olla jopa irtisanomisperuste. Minulla
on hyvä asenne ja noudatan työturvallisuutta.
Lähteet
Henkilösuojaimet 2014. http://www.ttl.fi/fi/tyoturvallisuus_ja_riskien_hallinta/henkilonsuojaimet/sivut/default.aspx
11.11.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti